Activiteiten
Leden-extranet
XXIVe Belgisch Wegencongres
04.04.2022 - 07.04.2022

Beschrijving

Het vierjaarlijkse Belgisch Wegencongres is hét evenement bij uitstek van de wegenbouw in België. Weg- en netwerkbeheerders, aannemers, studiebureaus, leveranciers, onderzoekscentra, administraties en openbare instellingen… alle professionals van de wegenbouw zullen er aanwezig zijn om hun kennis te delen over de thema’s als Innovatie & Digitalisatie, Duurzaamheid, Veiligheid et Asset Management.

Programma

Maandag 04/04/2022 : Innovatie en digitalisering : -

Nieuwe technologieën in de wegenbouw (smart sensors, robotics, BIM, Digi-Barometer, innovatie subsidiemogelijkheden, enz.), op vlak van mobiliteit (connected automated driving, micromobiliteit,enz.) en data (data voor ITS, Big Data, digitale infrastructuur, AI, enz.)

Onthaal en registratie04/04/2022 : 11:30-13:00
Onthaal
Broodjes lunch04/04/2022 : 12:00-13:00
Expo Hal
1.00. | Openingssessie en Plenaire zitting04/04/2022 : 13:00-14:20
CAG | Centraal Auditorium Gasthuisberg
1.01. | Industrie 4.0 - Ontwikkelingen en vooruitzichten voor de wegenbouwsector04/04/2022 : 14:30-15:45
GA2

Een combinatie van intelligente computersystemen, het Internet of Things en het Internet of Systems maakt de 4e Industriële Revolutie (Industrie 4.0) mogelijk. Dankzij intelligente machines, digitaal met elkaar verbonden en toegang tot steeds meer data, worden fabrieken en industrieën efficiënter, productiever en zuiniger. Wegenbouw vormt geen uitzondering op deze nieuwe digitale evolutie.

1.02. | Innovatie in de wegenbouw - Proces en financiering04/04/2022 : 16:15-17:30
GA2

Hoe te innoveren in de wegenbouw (de processen die werken)?
Enkele innovatiesuccessen in de wegenbouw.
Overzicht van de innovatieondersteuningsmechanismen in België.

1.03. | Robotica voor de bouw en het onderhoud van onze weginfrastructuur04/04/2022 : 14:30-15:45
GA1

Velen zijn van mening dat de efficiëntie en productiviteit van de bouwindustrie zijn ware potentieel nog niet heeft bereikt. Met geavanceerde robotica kunnen bestaande processen worden geoptimaliseerd of vervangen. Nieuwe technologieën, die mee de toekomst van de bouwsector helpen vormgeven, worden momenteel ontwikkeld en geïmplementeerd. Een alternatief voor meer geavanceerde robotica is het automatiseren van traditionele apparatuur voor wegwerkzaamheden zodat deze autonoom of samen kunnen werken met de menselijke tegenhangers. Cobots, of collaboratieve robots, kunnen een oplossing zijn die de bouwsector nu nodig heeft.

1.05. | Intelligente sensoren en het internet der dingen in dienst van de wegenbouw04/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.200

Vandaag zijn sensors en instrumentatie de drijvende krachten van innovatie, niet alleen voor Industrie 4.0 maar ook voor andere "intelligente" supertendensen zoals slimme productie, slimme mobiliteit, slimme woningen, slimme stad en slimme fabriek. Slimme sensoren verzamelen gegevens en in combinatie met draadloze communicatie laten ze zelf-controle, zelf-instelling of opvolging van toestand toe van complexe infrastructuur of processen. Weginfrastructuur wordt uitgerust met sensoren die bedoeld zijn voor het opvolgen van de conditie van de infrastructuur, gegevens verzameld door bestaande sensoriële uitrusting worden gevisualiseerd in 3D-modellen, netwerken van eenvoudige sensoren worden met toestemming van de burgers uitgerold in hun huizen naast de wegen.

1.04. | Data voor ITS04/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.200

Voertuigen en smartphones worden meer en meer aangewend als sensoren die data genereren over de actuele verkeerstoestand. Deze data kunnen een bijdrage leveren aan de beeldvorming m.b.t. de actuele verkeerstoestand en (potentiele) verkeersveiligheids-, doorstromings-, of milieu-impact problemen in beeld brengen. Verschillende ITS-systemen en -diensten kunnen deze data en de informatie die eruit onttrokken wordt gebruiken om deze (potentiele) problemen te mitigeren. Deze diensten generen zo op hun beurt opnieuw data. De workshop focust op het ecosysteem van data en ITS en (innovatieve) ITS toepassingen en/of samenwerkingsverbanden die hieruit (kunnen) ontstaan.

1.07. | Weginfrastructuur: Digitaal en geconnecteerd - deel 104/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 07.200

Naast de fysische weginfrastructuur worden wegbeheerders en hun dienstverleners steeds meer geconfronteerd met digitale weginfrastructuur. Die digitale infra is niet enkel een copy van de fysische infra, maar brengt tevens nieuwe vereisten en nieuwe opportuniteiten met zich mee. Connectiviteit langsheen het wegennet zal vereist zijn om voertuigen te connecteren met infrastructuur en vice-versa teneinde geconnecteerd en autonoom rijden mogelijk te maken. Deze sessie zal verschillende aspecten van digitale infra en connectiviteit belichten.

1.08. | Weginfrastructuur: Digitaal en geconnecteerd - deel 204/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 07.200

Naast de fysische weginfrastructuur worden wegbeheerders en hun dienstverleners steeds meer geconfronteerd met digitale weginfrastructuur. Die digitale infra is niet enkel een copy van de fysische infra, maar brengt tevens nieuwe vereisten en nieuwe opportuniteiten met zich mee. Connectiviteit langsheen het wegennet zal vereist zijn om voertuigen te connecteren met infrastructuur en vice-versa teneinde geconnecteerd en autonoom rijden mogelijk te maken. Deze sessie zal verschillende aspecten van digitale infra en connectiviteit belichten.

1.09. | Infrastructuur voor micromobiliteit04/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.100

De laatste jaren zijn er nieuwe vormen van vervoermiddelen bijgekomen (met name elektrische steps of andere vormen micro-mobiliteit, gedeelde of niet). Het gebruik ervan neemt voortdurend toe, daarom stellen we ons de vraag in welke mate de infrastructuur moet worden aangepast, zowel voor het verkeer als voor het parkeren. Ook technologische infrastructuren, zoals instrumenten voor het beheer van gedeelde micromobiliteit voor lokale overheden, zullen worden besproken.

1.06. | Dynamisch beheer van de infrastructuur doorheen de dag04/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.100

Een dynamische benadering van het wegbeheer en de openbare ruimte maakte het mogelijk om enerzijds een bepaalde ruimte aan meer behoeften te laten voldoen en om anderzijds de verkeersomstandigheden voor een bepaalde categorie weggebruikers op bepaalde tijdstippen van de dag te verbeteren en tegelijkertijd voor de andere categorie weggebruikers gepaste verkeersomstandigheden te handhaven. Steeds meer initiatieven introduceren tijdelijk beheer van de ruimte in hun beleid. De verkeersluwe zone in het centrum van bijvoorbeeld Mechelen biedt de mensen een ruimte die overdag enkel toegankelijk is voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. 's Avonds worden ook auto’s toegelaten. Hetzelfde geldt voor de schoolstraten die autoluw worden gemaakt wanneer de schooldag begint en eindigt. Op autosnelwegen worden sinds een tiental jaren spitsstroken gebruikt, waardoor openbaar vervoer en/of carpoolers een eigen rijstrook krijgen die filevrij is. Er zal een evaluatie worden voorgelegd. In Namen lijkt een dynamische busbaan ('s ochtends open voor verkeer in de ene richting en in de namiddag open voor verkeer in de andere richting) aan de verwachtingen te voldoen. De evaluatie ervan en de vooruitzichten voor andere wegen zullen in detail worden besproken. Tenslotte zal een recente aanleg van een voetgangers-fietsersbrug op het kanaal van Brussel worden besproken, waarvan de bijzonderheid is dat zij ongeacht de doorvaarthoogte beschikbaar blijft voor de fietsers en de voetgangers.

TECH 1 | Technisch bezoek - Thema : Duurzaamheid04/04/2022 : 14:30-17:30
Onthaal

Aangename fietstocht (22km) langs meer dan 10 recent gerealiseerde en lopende fietspadprojecten in de Leuvense regio 

Koffiepauze04/04/2022 : 15:45-16:15
Expo Hal
Netwerkmoment | Inhuldiging van de tentoonstelling en welkomstreceptie04/04/2022 : 17:30-19:30
Expo Hal
Avondactiviteit | Concert 'The Starlings - Magic Strings Tour'04/04/2022 : 19:30-21:30
CAG | Centraal Auditorium Gasthuisberg
Dinsdag 05/04/2022 : Duurzaamheid : -

Duurzame wegenbouw (GPP, recycling, circulaire economie, nieuwe duurzame materialen, duurzaam waterbeheer, infiltratie, enz.) en duurzame mobiliteit (slimme kilometerheffing, basisbereikbaarheid, woon-werkverkeer, fietsgebruik, enz.). Energie, klimaat en natuur (CO2-impact, energieproductie langs wegen, emissies, fijn stof, geluid, enz.).

Avondactiviteit | Culturele avond - M Museum en Walking dinner05/04/2022 : 18:30-21:30
M Museum Leuven | Leopold Vanderkelenstraat 28
2.02. | Circulaire economie in de wegenbouw - deel 205/04/2022 : 16:15-17:30
GA2

Het streven naar een circulaire economie wordt voor alle industriële sectoren, en dus ook in de wegenbouwsector, als een belangrijke doelstelling naar voor gebracht in het kader van de ‘European Green Deal’. Deze initiatieven op beleidsvlak beogen de omvorming van de EU tot een moderne, grondstoffenefficiënte en concurrerende economie in een klimaat neutrale toekomst met het oog op het behoud van natuurlijke grondstoffen.In deze sessie focussen we in een eerste luik op de incentives en motivatie die door de verschillende regionale wegbeheerders in ons land in het kader van een groeiende circulaire economie in de wegenbouw op dit ogenblik naar voor worden gebracht, waarbij ook aandacht kan uitgaan naar het normatieve kader met betrekking tot ‘sustainability’ of duurzaamheid.In een tweede luik van deze namiddagsessie zullen de doelstellingen worden geïllustreerd aan de hand van een reeks concrete toepassingen en/of projecten die de laatste jaren werden gerealiseerd. Het betreft in het bijzonder implementaties op het vlak van recyclage, het toepassen van nieuwe technieken bij hergebruik van diverse materialen of het gebruik van additieven zoals verjongingsmiddelen waarbij het verband met de standaardbestekken eveneens aan bod komt.

Onthaal en registratie05/04/2022 : 13:00-13:30
Onthaal
2.00. | Plenaire zitting05/04/2022 : 13:30-14:20
CAG | Centraal Auditorium Gasthuisberg
2.01. | Circulaire economie in de wegenbouw - deel 105/04/2022 : 14:30-15:45
GA2

Het streven naar een circulaire economie wordt voor alle industriële sectoren, en dus ook in de wegenbouwsector, als een belangrijke doelstelling naar voor gebracht in het kader van de ‘European Green Deal’. Deze initiatieven op beleidsvlak beogen de omvorming van de EU tot een moderne, grondstoffenefficiënte en concurrerende economie in een klimaat neutrale toekomst met het oog op het behoud van natuurlijke grondstoffen.In deze sessie focussen we in een eerste luik op de incentives en motivatie die door de verschillende regionale wegbeheerders in ons land in het kader van een groeiende circulaire economie in de wegenbouw op dit ogenblik naar voor worden gebracht, waarbij ook aandacht kan uitgaan naar het normatieve kader met betrekking tot ‘sustainability’ of duurzaamheid.In een tweede luik van deze namiddagsessie zullen de doelstellingen worden geïllustreerd aan de hand van een reeks concrete toepassingen en/of projecten die de laatste jaren werden gerealiseerd. Het betreft in het bijzonder implementaties op het vlak van recyclage, het toepassen van nieuwe technieken bij hergebruik van diverse materialen of het gebruik van additieven zoals verjongingsmiddelen waarbij het verband met de standaardbestekken eveneens aan bod komt.

2.03. | Waterbeheer en infiltratietechnieken05/04/2022 : 14:30-15:45
GA1

De klimaatverandering veroorzaakt steeds hevigere regenbuien in ons land, waarop de afwateringssystemen  niet zijn afgestemd . Dit leidt tot meer en meer overstromingen. Waterinfiltratie laat enerzijds toe die verschijnselen te beperken en anderzijds kan het grondwater weer worden aangevuld. Verschillende infiltratiesystemen worden  toegelicht, evenals de maatregelen die moeten genomen worden voor een goede uitvoering en om verstopping op lange termijn te voorkomen. Verschillende projecten, waaronder de aangepaste wegenisopbouw, worden voorgesteld.

2.04. | Nieuwe materialen getest "in de praktijk"05/04/2022 : 16:15-17:30
GA1

In deze sessie focussen we op nieuwe innovatieve materiaalontwikkelingen en/of functionaliteiten in het kader van een meer ""groene"", betrouwbare en slimme weginfrastructuur; dit uit oogpunt van zowel het materiaalonderzoek als het uittesten van deze nieuwe ideeën en technologieën in de praktijk hetgeen een kritisch punt is om te verzekeren dat ze effectief en veilig zijn om los te laten op een breed publiek. Deze experimentele benadering om innovaties te testen is een opportuniteit om deze veiliger te maken maar ook zijn impact in de ""echte wereld"" maximaal te benutten. Het biedt een manier om uit te zoeken hoe nieuwe ideeën en technologieën toegepast kunnen worden om grotere maatschappelijke uitdagingen op te lossen. Bijkomend dient zulk onderzoek ook een kader te scheppen waarbinnen overheden, industrieën en burgers allen wel kunnen varen bij de onderzochte innovaties. Enkele recente of lopende test sites, pilootprojecten, demonstratoren of proefvakken uit de wegenbouw of daarbuiten zullen hier dan ook voorgesteld worden.

2.05. | CO2-Impact op de bouwplaats05/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.100

De CO2-prestatieladder die in Nederland al tien jaar bestaat wordt volgens hetzelfde principe naar België overgebracht. Dit systeem moedigt bedrijven aan zich vast te leggen op ambitieuze maatregelen om hun CO2-uitstoot te verminderen. Hoe hoger de toezeggingen op deze prestatieschaal (niveau 5 komt overeen met de maximale toezeggingen), hoe voordeliger de offerte wordt in het kader van overheidsopdrachten. Deze sessie belicht hoe deze prestatieschaal werkt en presenteert praktijkgevallen.

2.06. | Duurzaam ontwerpen en aanbesteden05/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.100

Duurzaam ontwerpen en aanbesteden houdt rekening met economische, ecologische en sociale (of ethische) aspecten. Overheden besteden binnen het aanbestedingsbeleid steeds meer aandacht aan duurzaamheid. Ook in Europa staat duurzaam inkopen sinds enkele jaren hoog op de agenda. Naast het milieuaspect (green public procurement) krijgt het sociale aspect de laatste jaren ook steeds meer aandacht. In deze workshop zullen de mogelijkheden en instrumenten aan bod komen die aanbestedende overheden kunnen hanteren om bij te dragen aan duurzame ontwerpen en aanbestedingsmethodieken.

2.07. | Energie-efficiëntie en duurzame energieproductie langs wegen05/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.200

Vanuit de Verenigde Naties zijn ambitieuze doelstellingen naar voor geschoven om de klimaatopwarming te beperken. Dit kan gerealiseerd worden maar vraagt inspanningen op twee belangrijke vlakken: enerzijds moet het verbruik en de uitstoot van installaties geminimaliseerd worden door niet, of efficiënter te gaan verbruiken, en anderzijds moet er meer ingezet worden op het voorzien in eigen, duurzame energie. Belgische wegbeheerders hebben grote hoeveelheden gronden en infrastructuur in hun beheer die een hoog potentieel vormen voor verbeteringen op beide vlakken. In deze workshop zal ingegaan worden op welke manier wegbeheerders hun steentje kunnen bijdragen in het behalen van hun eigen, maar ook de globale, doelstellingen.

2.08. | Duurzame mobiliteit05/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.200

Tijdens deze sessie wordt dieper ingegaan op duurzame mobiliteit en duurzame verkeersmodi. Hoe kan duurzame mobiliteit gestimuleerd worden? Deze sessie dient om elkaar te inspireren en goede voorbeelden uit te wisselen.

2.11. | Wegverkeerslawaai en innovatie05/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 07.100

Wegverkeerslawaai is vaak een bron van hinder voor omwonenden. Om deze hinder te beperken zijn verschillende innovatieve projecten lopende. In deze workshop komen enkele aan bod: - De diffractoren met de resultaten van een proefopstelling. Een diffractor is een opstelling bestaande uit een aantal sleuven die parallel aan de weg worden aangebracht en die het geluid naar boven afbuigen, waardoor het geluidsniveau bij woningen langs de weg vermindert. - Evaluatie van de NGCS-(Next Generation Concrete Surface) techniek bij betonverhardingen: NGCS is een combinatie van het aanbrengen van langsgroeven in en diamantslijpen, waarbij het rolgeluid verrassend sterk verlaagt.  - Luidheid bij brugvoegen: Wat zijn de mogelijkheden om de klopgeluiden zo laag mogelijk te houden? - SOPRANOISE is een door CEDR gefinancierd project dat nieuwe inzichten opleverde inzake de akoestische prestaties van geluidswerende inrichtingen 

2.09. | Rekening houden met de natuur bij het ontwerpen van de publieke ruimte - deel 105/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 07.200

Zowel in stedelijke als plattelandsgebieden hebben communicatie-infrastructuren naast een mobiliteitsfunctie steeds vaker ook een landschaps- en biodiversiteitsfunctie.
Zij maken een integrerend deel uit van de leefomgeving van de bewoners en staan in wisselwerking met de hen omringende omgeving.
Deze workshop zal daarom gaan over de inachtneming van de natuur bij de ontwikkeling en het onderhoud van wegen.

TECH 2 | Technisch bezoek - Thema : Asset Management05/04/2022 : 14:30-17:30
Onthaal

Begeleide rondrit met focus op asset management en investeringen in het snelweg patrimonium, zowel op het traject Brussel-Luik als Brussel-Hasselt, waarbij zowel gerealiseerde projecten, als de visie en planning voor de toekomst wordt toegelicht.

Koffiepauze05/04/2022 : 15:45-16:15
Expo Hal
Netwerkmoment05/04/2022 : 17:30-19:00
Expo Hal
2.10. | Rekening houden met de natuur bij het ontwerpen van de publieke ruimte - deel 205/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 07.200

Zowel in stedelijke als plattelandsgebieden hebben communicatie-infrastructuren naast een mobiliteitsfunctie steeds vaker ook een landschaps- en biodiversiteitsfunctie.
Zij maken een integrerend deel uit van de leefomgeving van de bewoners en staan in wisselwerking met de hen omringende omgeving.
Deze workshop zal daarom gaan over de inachtneming van de natuur bij de ontwikkeling en het onderhoud van wegen.

Woensdag 06/04/2022 : Veiligheid : -

Veiligheid op werven, verkeersveilig ontwerpen, handhaving, ecocombi vrachtverkeer, smart safe highways, veiligheid in steden en gemeenten, verkeersveiligheidsaudits, impact van automated driving, enz.

Avondactiviteit | Barbecue06/04/2022 : 19:30-21:30
Atrium
3.06. | Veiligheid bij wegenwerken voor weggebruikers en voor wegenwerkers - deel 206/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 07.200

Tijdens wegenwerken is vaak een evenwicht te zoeken tussen de doorstroming, verkeersveiligheid voor weggebruikers en de veiligheid voor wegenwerkers. Tijdens deze sessie wordt dieper ingegaan op de aspecten verkeersveiligheid en veiligheid voor wegenwerkers. Op welke manier kunnen beide aspecten aangepakt worden, wat zijn best practices,etc...

Onthaal en registratie06/04/2022 : 13:00-13:30
Onthaal
3.00. | Plenaire zitting06/04/2022 : 13:30-14:20
CAG | Centraal Auditorium Gasthuisberg
3.01. | Geavanceerd wegontwerp voor veiliger wegen voor alle weggebruikers, als belangrijk onderdeel van de Safe System-aanpak06/04/2022 : 14:30-15:45
GA2

De Safe System-benadering houdt in dat we de veiligheid van alle onderdelen van het systeem moeten verbeteren: wegen en bermen, snelheid en voertuigconstructie. Het idee hierachter is dat als een deel van het veiligheidssysteem ‘faalt’ (bijv. bestuurders maken een fout), andere onderdelen nog steeds de betrokken personen zullen beschermen (bijv. ‘Vergevingsgezinde’ wegeninfrastructuur). De focus ligt op infrastructurele oplossingen, van veilig ontwerp voor iedereen tot belangrijke opkomende technologieën.

3.02. | Verkeersveiligheidseffecten van CAV (Geconnecteerde en autonome voertuigen)06/04/2022 : 16:15-17:30
GA2

Focus op verkeersveiligheidskwesties. Een inleiding zal worden gegeven (met o.a. verduidelijking van  definities en een overzicht van de literatuur over het effect op verkeersveiligheid). Effecten worden uit meerdere perspectieven bekeken (type weginfrastructuur of omgeving, stakeholders, de driehoek menselijke factoren / voertuigen / infrastructuur). De praktijk van testen komt ook aan bod. 

3.03. | Verbeteren van de veiligheid van actieve gebruikers door hun gedrag of conflicten in het verkeer te bestuderen06/04/2022 : 14:30-15:45
GA1

Actieve gebruikers spelen een steeds belangrijkere rol in de dagelijkse mobiliteit in stedelijke gebieden. Terwijl het modale aandeel van voetgangers en fietsers stijgt, in het bijzonder dankzij nieuwe infrastructuur die hen steeds meer plaats biedt, neemt ook het aantal ongevallen waar actieve vervoerswijzen bij betrokken zijn toe. Uit de gegevens over verkeersongevallen die in 2019 in België zijn verzameld (bron: Statbel) blijkt namelijk dat het aantal fietsers dat binnen 30 dagen na een ongeval om het leven komt met 6,7 % is gestegen, terwijl dit cijfer voor voetgangers oploopt tot 24,3 %. Volgens verschillende bronnen en studies spelen menselijke factoren in meer dan 90 % van de gevallen (direct of indirect) een rol bij verkeersongevallen. Bovendien is 26 % van de ongevallen te wijten aan een verstoring van het evenwicht tussen de menselijke factoren en de wegomgeving. Daarom is het van essentieel belang het gedrag van zowel voetgangers als fietsers op een bepaalde weginfrastructuur te bestuderen, enerzijds om de oorzaken en factoren die tot ongevallen kunnen leiden beter te begrijpen of te identificeren en anderzijds om passende oplossingen voor te stellen. Doel van deze sessie is verschillende studies en onderzoeken te presenteren die gericht zijn op de analyse van het gedrag van actieve gebruikers door middel van waarnemingen op het terrein en enquêtes die bij de gebruikers werden afgenomen.

3.04. | Markeringen. Innovatieve antwoorden op nieuwe uitdagingen inzake milieu en performanties.06/04/2022 : 16:15-17:30
GA1

Deze sessie brengt interessante bijdragen in verband met milieuaspecten en nieuwe performantie-eisen van markeringen: de eerste testen met luminescerende markeringen in België, een nieuwe norm voor het meten van de akoestische kwaliteiten van reliëfmarkeringen en de zichtbaarheidseisen gesteld aan markeringen door CAV’s (Connected and Automated Vehicles).

3.05. | Veiligheid bij wegenwerken voor weggebruikers en voor wegenwerkers - deel 106/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 07.200

Tijdens wegenwerken is vaak een evenwicht te zoeken tussen de doorstroming, verkeersveiligheid voor weggebruikers en de veiligheid voor wegenwerkers. Tijdens deze sessie wordt dieper ingegaan op de aspecten verkeersveiligheid en veiligheid voor wegenwerkers. Op welke manier kunnen beide aspecten aangepakt worden, wat zijn best practices,etc...

3.07. | Langere en zwaardere Vrachtwagens (LZV)06/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.200

In het kader van een proefproject onder toezicht van de Waalse regering, levert de SPW Mobilité et Infrastructure vergunningen af die langere en zwaardere vrachtwagens toestaan om het regionale weg- en autowegennet te nemen om goederen te vervoeren. Deze vergunning legt, onder andere, de reiswegen van deze konvooien vast om de infrastructuur te behouden en de verkeersveiligheid en mobiliteit te waarborgen. Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's) zijn vrachtwagens die tot 25m25 (i.p.v. 18m75) lang zijn en tot 60 ton totale massa (i.p.v. 44 ton) mogen hebben. Deze combinaties bestaan in een aantal gevallen uit drie delen met twee draaipunten.

3.08. | Rekening houden met de verkeersveiligheid bij wegenprojecten en infrastructuurbeheer: terugblik en perspectieven06/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.200

Directieve 2019/1936 betreffende het veiligheidsbeheer van wegeninfrastructuur, omzetting in de verschillende regio's en perspectieven.
Uitwisselingen tussen de drie regio's over de audits, hun impact op de kwaliteit van projecten en de ervaring van de studiebureaus.

3.11. | Tunnelveiligheid06/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.100

De veiligheid in een tunnel is afhankelijk van de weggebruiker, de infrastructuur en de organisatie met betrekking tot verkeersmanagement en hulpdiensten. Dit alles heeft invloed op elkaar en de algehele veiligheid. Tijdens deze sessie zullen verschillende aspecten van tunnelveiligheid besproken worden door verschillende organisaties.

3.12. | Handhaving06/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.100

Handhaving is het sluitstuk voor het verkeersveiligheidsbeleid. In deze workshop willen we dieper ingaan op de verschillende toepassingen en instrumenten voor (automatische) handhaving. Wat bestaat er, hoe kan dit toegepast of ingezet worden, wat is het effect...

3.09. | Stad 3006/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 07.100

Verschillende steden voeren op hun grondgebied een snelheidslimiet tot 30 km/uur in. We zullen zien hoe zo’n beslissing tot stand komt. Bovendien komen in deze uiteenzetting de eerste lessen aan bod, wat de impact op verkeersveiligheid betreft.

3.10. | De integratie van anti-terreurvoorzieningen in de publieke ruimte06/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 07.100

De voorbije jaren werden gekenmerkt door een toenemend aantal terroristische aanslagen in de publieke ruimte (straten, pleinen, etc.). Hoewel deze dreiging zelf moeilijk nauwkeurig te bepalen is, kan deze wel worden geanalyseerd op basis van criteria uit statistische gegevens of op basis van theoretische/wiskundige inschattingen of projecties. Het doel van deze sessie is om ervaringen uit te wisselen inzake geplande of uitgevoerde projecten om de bevolking te beschermen tegen terroristische aanslagen in de openbare ruimte. Er bestaan verschillende soorten dreigingen, maar in deze sessie beperken we ons tot de dreiging die uitgaat van aanvallen met ramvoertuigen. Dit panel omvat 4 interventies van 15 minuten.

TECH 3 | Technisch bezoek - Thema : Innovatie & Digitalisering06/04/2022 : 14:30-17:30
CAG | Centraal Auditorium Gasthuisberg

Imec is een wereldvermaard onderzoekscentrum voor nano-elektronica en digitale technologie. Ze ondersteunen bedrijven en overheden bij hun duurzame innovatie. Tijdens dit bezoek krijg je een blik achter de schermen, verken je de cleanrooms en laboratoria en krijg je meer toelichting bij de technologieën van morgen.

Koffiepauze06/04/2022 : 15:45-16:15
Expo Hal
Netwerkmoment06/04/2022 : 17:30-19:30
Expo Hal
Donderdag 07/04/2022 : Asset Management : -

Duurzaam beheer van wegen, tunnels, fiets- en voetpaden (AM-systemen voor wegbeheerders, steden en gemeenten), inzetten van AI en Big Data voor Asset Management, hoogtechnologische meetvoertuigen, databeheer, BIM, digital infrastructure en onderhoudsstrategieën.

Slotreceptie07/04/2022 : 18:15-20:00
Expo Hal
Onthaal en registratie07/04/2022 : 13:00-13:30
Onthaal
4.00. | Plenaire zitting07/04/2022 : 13:30-14:20
CAG | Centraal Auditorium Gasthuisberg
4.01. | Road measurements vehicles for the future07/04/2022 : 14:30-15:45
GA2

Moderne technologieën kunnen weldra worden ingezet om de conditie van wegen te bemonsteren. Nieuwe technieken die speciaal ontwikkeld worden voor wegconditieonderzoek kunnen meten zonder hinder aan het verkeer, halen een groot rendement en verzamelen enorme hoeveelheden data. Eenvoudige sensoren die al voor andere doeleinden gebruikt, kunnen ook voor conditiemonitoring van wegen op grote schaal ingezet worden.

4.02. | R&D-normen en trends rond Big Data gebruikt voor weggegevens07/04/2022 : 16:15-17:30
GA2

Het beheer van weginfrastructuur is de laatste tien jaar in volle verandering, vooral door een steeds toenemend weggebruik, maar ook door de evolutie van de gebruikersverwachtingen. De overstromingen in de zomer van 2021 hebben geleid tot een groter milieubewustzijn (klimaatverandering, duurzaamheid, enz.), dat zijn weerslag zal hebben op de gemaakte keuzes. Nieuwe technologieën lijken een interessante manier om de wegensector te helpen bij zijn besluitvorming, in het bijzonder het gebruik van Big Data - Data Lake gegevens.  Dat roept echter veel vragen op: welke toegevoegde waarde bieden deze gegevens? Wat is de mate van rijpheid van deze technologie? Wat zijn de aanbevolen normen? Onze drie sprekers zullen verschillende Use Cases op Belgisch en Europees niveau bespreken. Deze maken het mogelijk een beter begrip van Big Data te krijgen en verschillende interessante verkenningspistes voor te stellen.

4.03. | BIM Modelling in praktijk07/04/2022 : 14:30-15:45
GA1

BIM-gericht werken tijdens de studie- of uitvoeringfase, in praktijk zetten, vergt een iets andere aanpak. Hoe pak je dit als studiebureau, aannemer of overheidsinstantie aan? Hoe zijn we tijdens de projecten aan de slag gegaan met de OTL- en/of BIM-software? Welke BIM- en OTL- hulpmiddelen zijn er beschikbaar om mee te starten of welke meer geavanceerde integraties binnen uw digitaal landschap en ICT oplossingen zijn er mogelijk? Enkele vragen waarop we in deze sessie een antwoord proberen te geven, door de lessons learned van enkele projecten te delen.

4.04. | Digitaal Vlaanderen beheert zowel de Basiskaart Vlaanderen (GRB) en het GIPOD als het KLIP. Dit is niet toevallig!07/04/2022 : 16:15-17:30
GA1

Het belang van een actuele en nauwkeurige basiskaart bij wegen- en ondergrondse werken.
Voor innames van het openbaar domein (oa voor wegenwerken) wordt naar synergie gezocht via het GIPOD. Op deze manier wordt getracht de hinder voor omwonenden en handelaars te beperken. Maar, wist u ook dat de premietoekenning aan handelaars die ten gevolge van werken een omzetdaling kunnen verwachten eveneens gebaseerd is op gegevens die in het GIPOD terug te vinden zijn?
Bij (graaf)werken in de ondergrond is het de bedoeling om graafschade en gevolgschade te vermijden. Het KLIP brengt alle nuttige info van de verschillende beheerders samen zodat een uitvoerder rekening kan houden met de reeds aanwezige ondergrondse kabel- en leidinginfrastructuur.
Zowel het GIPOD als het KLIP maken dankbaar gebruik van nauwkeurige en actuele gegevens die de Basiskaart Vlaandere aanlevert. Denk hierbij aan gebouwen, wegen, waterlopen,… maar ook aan informatie over putdeksels, verlichtingspalen, boordstenen etc. Door telkens opnieuw dezelfde uniforme referentielaag (=betrouwbare basisinfo) te (her)gebruiken wordt een set van waardevolle gegevens opgebouwd die kunnen ingezet worden in de Vlaamse wegenbouw.

4.05. | Recente ontwikkelingen voor wegstructuren en wegdimensionering07/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.200

Het ontwerp van een weg bestaat in de eerste plaats uit de keuze van het type en soort van de verharding, de fundering en de onderfundering. Nieuwe materialen hiervoor die meer duurzaam zijn dan de bestaande traditionele materialen zijn "Halfverhardingen" en "Schuimbitumenfunderingen" .   In de 2de plaats moeten dan de diktes van deze lagen die nodig zijn om het te verwachten verkeer te dragen bepaald worden, hiervoor bestaan er speciale rekenprogramma's . Qualidim dat ontwikkeld is door het OCW en dat binnenkort in een bijgewerkte versie beschikbaar zal zijn wordt hier voorgesteld.

4.06. | Digitalizeren van leveringsbonnen en productfiches voor wegeniswerken07/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.200

Het electronisch gebruik van productgegevens zal vergemakkelijkt worden door het digitaliseren van leveringsbonnen en productfiches. De gedigitaliseerde gegevens zal het delen van gegevens en het gebruik van de informatie voor allerlei doeleinden toelaten gedurende de hele levencyclus van de producten.

4.07. | Artificiële Intelligentie en Asset management07/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 07.200

Traditioneel worden speciale meetvoertuigen ingezet om de toestand van assets op te meten. Daarnaast beginnen er meer toepassingen te ontstaan die artificiële intelligentie toepassen op (big) data, zoals het gebruik van beeldherkenning of het verwerken van data afkomstig van smartphones. Deze sessie zal een aantal van deze ontwikkelingen toelichten.

4.08. | Assetmanagementsystemen07/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 07.200

Deze sessie behandelt de systemen, modellen en technieken die ingezet kunnen worden voor het beheren van assets. Zowel het beheer van verhardingen (PMS), van kunstwerken (tunnels) als van rioleringen zullen aan bod komen. Ook nieuwe methodieken zullen voorgesteld worden, zoals hoe BIM ingezet kan worden binnen een assetmanagementsysteem.

4.09. | Infrastructuur onderhoudsstrategie07/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 07.100

Het vinden van de juiste onderhoudsstrategieën die moeilijke arbitrages vereisen is de moeilijke taak van wegbeheerders om ervoor te zorgen dat zijn infrastructuren in de loop van de tijd blijven presteren. Deze sessie presenteert verschillende strategieën met multicriteria-analyse toegepast op wegen, bruggen, uitrustingen... Het zal ook laten zien hoe een integratieplatform inspectie- en onderhoudsprocessen kan ondersteunen.

4.10. | Gegevens over wegeninfrastructuur - verzameling, analyse en gebruik07/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 07.100

Gegevensverzameling en analyse zijn voor wegbeheerders van essentieel belang geworden. Voor inventarisaties, inspecties, toestand en prestaties van de wegeninfrastructuur moeten gegevens worden verzameld, gestructureerd en gebruikt om strategische en operationele doelstellingen te verwezenlijken. Tijdens deze sessie wordt gekeken naar verschillende manieren waarop gegevens economische doelstellingen, zoals de veerkracht van wegennetwerken, of milieudoelstellingen, zoals lawaaibestrijding, ondersteunen.

4.11. | Tunnels in de Vlaamse, Waalse en Brusselse Gewesten : praktische voorbeelden van beheersstrategieën.07/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 06.100

Geconfronteerd met verouderende tunnels die grote investeringen vereisen en met beperkte budgettaire kaders, worden de Belgische overheidsbeheerders ertoe aangezet onderhouds- en renovatiestrategieën uit te werken die het mogelijk moeten maken de tunnels in dienst te houden en tegelijkertijd de budgettaire lasten over hun levenscyclus te spreiden. De praktische gevolgen van deze strategieën zullen worden geïllustreerd op twee gebieden: de vernieuwing van de verlichting in tunnels en het beheer van hun civieltechnische structuren.

4.12. | Asset management voor voet- en fietspaden07/04/2022 : 16:15-17:30
Vesalius 05.100

Voetgangers en fietsers moeten respectievelijk toegang hebben tot voet- en fietspaden van goede kwaliteit. Specifiek voor deze infrastructuren zullen de auditmethoden en -instrumenten die worden ontwikkeld, besproken. Bovendien bekijken we ook de wijze waarop renovatieprogramma's kunnen worden ontwikkeld.

4.13. | Asset management voor voet- en fietspaden07/04/2022 : 14:30-15:45
Vesalius 05.100

Voetgangers en fietsers moeten respectievelijk toegang hebben tot voet- en fietspaden van goede kwaliteit. Specifiek voor deze infrastructuren zullen de auditmethoden en -instrumenten die worden ontwikkeld, besproken. Bovendien bekijken we ook de wijze waarop renovatieprogramma's kunnen worden ontwikkeld.

TECH 4 | Technisch bezoek - Thema : Veiligheid07/04/2022 : 14:30-17:30
Onthaal

Deskundige uitleg over het project viaduct Wilsele en spitsstrook met specifieke aandacht voor de veiligheidsbarriers. Hiervan kunnen de ‘reserve’ stukken tevens in het district Bertem bezichtigd worden, waar ze opgeslagen staan omdat ze bij aanrijding snel dienen vervangen te worden.

Koffiepauze07/04/2022 : 15:45-16:15
Expo Hal
4.14 | Slotsessie07/04/2022 : 17:45-18:15
CAG | Centraal Auditorium Gasthuisberg

Lid worden van de BWV
Lid worden van de Belgische Wegenvereniging betekent toetreden tot de gemeenschap van het wegenberoep. Als bevoorrecht contactplatform zal de BWV u uitnodigen op haar talrijke activiteiten alsook op het Belgisch Wegencongres. U geniet ook van veelvuldige diensten en krijgt ook toegang tot exclusieve informatie.
Leden
Ontdek al onze leden
GebruiksvoorwaardenlPersoonsgegevenslCookieslContactl... by Organica

Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële en functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analysecookies) en worden alleen geplaatst als u met de plaatsing ervan instemt. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.