Nieuwe technologieën in de wegenbouw (smart sensors, robotics, BIM, Digi-Barometer, innovatie subsidiemogelijkheden, enz.), op vlak van mobiliteit (connected automated driving, micromobiliteit,enz.) en data (data voor ITS, Big Data, digitale infrastructuur, AI, enz.)
Een combinatie van intelligente computersystemen, het Internet of Things en het Internet of Systems maakt de 4e Industriële Revolutie (Industrie 4.0) mogelijk. Dankzij intelligente machines, digitaal met elkaar verbonden en toegang tot steeds meer data, worden fabrieken en industrieën efficiënter, productiever en zuiniger. Wegenbouw vormt geen uitzondering op deze nieuwe digitale evolutie.
Hoe te innoveren in de wegenbouw (de processen die werken)?
Enkele innovatiesuccessen in de wegenbouw.
Overzicht van de innovatieondersteuningsmechanismen in België.
Velen zijn van mening dat de efficiëntie en productiviteit van de bouwindustrie zijn ware potentieel nog niet heeft bereikt. Met geavanceerde robotica kunnen bestaande processen worden geoptimaliseerd of vervangen. Nieuwe technologieën, die mee de toekomst van de bouwsector helpen vormgeven, worden momenteel ontwikkeld en geïmplementeerd. Een alternatief voor meer geavanceerde robotica is het automatiseren van traditionele apparatuur voor wegwerkzaamheden zodat deze autonoom of samen kunnen werken met de menselijke tegenhangers. Cobots, of collaboratieve robots, kunnen een oplossing zijn die de bouwsector nu nodig heeft.
Vandaag zijn sensors en instrumentatie de drijvende krachten van innovatie, niet alleen voor Industrie 4.0 maar ook voor andere "intelligente" supertendensen zoals slimme productie, slimme mobiliteit, slimme woningen, slimme stad en slimme fabriek. Slimme sensoren verzamelen gegevens en in combinatie met draadloze communicatie laten ze zelf-controle, zelf-instelling of opvolging van toestand toe van complexe infrastructuur of processen. Weginfrastructuur wordt uitgerust met sensoren die bedoeld zijn voor het opvolgen van de conditie van de infrastructuur, gegevens verzameld door bestaande sensoriële uitrusting worden gevisualiseerd in 3D-modellen, netwerken van eenvoudige sensoren worden met toestemming van de burgers uitgerold in hun huizen naast de wegen.
Voertuigen en smartphones worden meer en meer aangewend als sensoren die data genereren over de actuele verkeerstoestand. Deze data kunnen een bijdrage leveren aan de beeldvorming m.b.t. de actuele verkeerstoestand en (potentiele) verkeersveiligheids-, doorstromings-, of milieu-impact problemen in beeld brengen. Verschillende ITS-systemen en -diensten kunnen deze data en de informatie die eruit onttrokken wordt gebruiken om deze (potentiele) problemen te mitigeren. Deze diensten generen zo op hun beurt opnieuw data. De workshop focust op het ecosysteem van data en ITS en (innovatieve) ITS toepassingen en/of samenwerkingsverbanden die hieruit (kunnen) ontstaan.
Naast de fysische weginfrastructuur worden wegbeheerders en hun dienstverleners steeds meer geconfronteerd met digitale weginfrastructuur. Die digitale infra is niet enkel een copy van de fysische infra, maar brengt tevens nieuwe vereisten en nieuwe opportuniteiten met zich mee. Connectiviteit langsheen het wegennet zal vereist zijn om voertuigen te connecteren met infrastructuur en vice-versa teneinde geconnecteerd en autonoom rijden mogelijk te maken. Deze sessie zal verschillende aspecten van digitale infra en connectiviteit belichten.
Naast de fysische weginfrastructuur worden wegbeheerders en hun dienstverleners steeds meer geconfronteerd met digitale weginfrastructuur. Die digitale infra is niet enkel een copy van de fysische infra, maar brengt tevens nieuwe vereisten en nieuwe opportuniteiten met zich mee. Connectiviteit langsheen het wegennet zal vereist zijn om voertuigen te connecteren met infrastructuur en vice-versa teneinde geconnecteerd en autonoom rijden mogelijk te maken. Deze sessie zal verschillende aspecten van digitale infra en connectiviteit belichten.
De laatste jaren zijn er nieuwe vormen van vervoermiddelen bijgekomen (met name elektrische steps of andere vormen micro-mobiliteit, gedeelde of niet). Het gebruik ervan neemt voortdurend toe, daarom stellen we ons de vraag in welke mate de infrastructuur moet worden aangepast, zowel voor het verkeer als voor het parkeren. Ook technologische infrastructuren, zoals instrumenten voor het beheer van gedeelde micromobiliteit voor lokale overheden, zullen worden besproken.
Een dynamische benadering van het wegbeheer en de openbare ruimte maakte het mogelijk om enerzijds een bepaalde ruimte aan meer behoeften te laten voldoen en om anderzijds de verkeersomstandigheden voor een bepaalde categorie weggebruikers op bepaalde tijdstippen van de dag te verbeteren en tegelijkertijd voor de andere categorie weggebruikers gepaste verkeersomstandigheden te handhaven. Steeds meer initiatieven introduceren tijdelijk beheer van de ruimte in hun beleid. De verkeersluwe zone in het centrum van bijvoorbeeld Mechelen biedt de mensen een ruimte die overdag enkel toegankelijk is voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. 's Avonds worden ook auto’s toegelaten. Hetzelfde geldt voor de schoolstraten die autoluw worden gemaakt wanneer de schooldag begint en eindigt. Op autosnelwegen worden sinds een tiental jaren spitsstroken gebruikt, waardoor openbaar vervoer en/of carpoolers een eigen rijstrook krijgen die filevrij is. Er zal een evaluatie worden voorgelegd. In Namen lijkt een dynamische busbaan ('s ochtends open voor verkeer in de ene richting en in de namiddag open voor verkeer in de andere richting) aan de verwachtingen te voldoen. De evaluatie ervan en de vooruitzichten voor andere wegen zullen in detail worden besproken. Tenslotte zal een recente aanleg van een voetgangers-fietsersbrug op het kanaal van Brussel worden besproken, waarvan de bijzonderheid is dat zij ongeacht de doorvaarthoogte beschikbaar blijft voor de fietsers en de voetgangers.
Aangename fietstocht (22km) langs meer dan 10 recent gerealiseerde en lopende fietspadprojecten in de Leuvense regio
Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële en functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analysecookies) en worden alleen geplaatst als u met de plaatsing ervan instemt. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.